چاپ        ارسال به دوست

توسط عضو هیأت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته صورت پذیرفت؛

دستیابی به فناوری هوشمند کاهش مصرف آب کولر های آبی

دکتر مرتضی عبدل زاده عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مواد به‌عنوان فناور برتر در جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری استان کرمان انتخاب شد.

متن ذیل برگرفته از گفتگوی روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته با وی می‌باشد.

دکتر مرتضی عبدل زاده از سال ۱۳۹۱ به‌عنوان عضو هیأت علمی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته آغاز نمود کارهای علمی و تحقیقاتی وی در حوزه‌های: مدیریت و بهینه‌سازی انرژی (در صنعت و ساختمان)، کنترل کیفیت هوای محیط‌های داخلی، تهویه صنعتی و طراحی، شبیه‌سازی و ساخت تجهیزات صنعتی و معدنی می باشد.

وی بیش از ۱۰ سال در سمت مشاور، با صنایع مختلف استان و کشور در حوزه‌های مختلف مهندسی مکانیک و علاقه‌مندی‌های تحقیقاتی‌اش، فعالیت دارد و تاکنون بالغ‌بر ۱۲۰ مقاله علمی در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و همکاری بیش از ۴۰ پروژه تحقیقاتی دانشگاهی و صنعتی کاربردی را در کارنامه خود داشته است و همچنین در طراحی و ساخت تجهیزات و کارخانجات صنعتی زیادی مشارکت نموده و تا به امروز در توسعه چندین فناوری کاربردی با کمک دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تیم‌های تحقیقاتی خارج از دانشگاه سهیم بوده است که تعدادی از آن‌ها در مرحله تولید نمونه اولیه می باشند و یکی از آن‌ها که در حاضر تجاری‌سازی شده است، برای جشنواره انتخاب فناوران برتر ارسال‌شده است.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مواد درباره هدفش از شرکت در جشنواره چنین گفت: درواقع هدف اصلی بنده برای شرکت در این جشنواره معرفی یکی از فناوری‌های تیمی‌مان بود که یقیناً در جهت رفع معضل کم‌آبی کشور می‌تواند بسیار کمک ساز باشد. فناوری منتخب در جشنواره، یک دستگاه الکتریکی است که بر روی کولرهای آبی نصب می‌شود و با حفظ شرایط آسایش حرارتی ساختمان تا ۳۰ درصد مصرف آب کولرهای آبی را کاهش می‌دهد. تحقیقات جامع و مفصلی به‌صورت تئوری و میدانی روی این دستگاه انجام‌شده و بر اساس آن‌ها تاکنون دو نسل از این دستگاه طراحی و به مرحله تجاری‌سازی رسانده شده است.

دکتر عبدل زاده اظهار داشت: داشتن انگیزه، خلاقیت، ابتکار، پشتکار و توانمندی علمی ویژگی‌های یک فناور می‌باشد و من فکر می‌کنم، همه فناوران غالب این ویژگی‌ها رادارند و فناور برتر بر اساس سطح فناوری، میزان تقاضای بازار و رضایت مشتری از فناوری، مشخص می‌شود. در کشور ما اگر مسیر فناوری به‌درستی ترسیم گردد و پیش‌نیازهای (علمی و پژوهشی، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تسهیلات مالی) آن فراهم شود، شاهد رشد چشم‌گیر فناوری‌های کاربردی و برتر متناسب با نیازهای جامعه خواهیم بود.

فناور برتر سال ۱۴۰۰ درباره فعالیت‌هایش در حوزه فناوری و تأثیر آن‌ها در امر اشتغال‌زایی این‌گونه سخن گفت:

دغدغه همیشگی بنده از زمان آغاز فعالیتم با دانشگاه، استفاده از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه در جهت حل معضلات صنعت و کمک به ایجاد کسب کارهای مبتنی برای دانش مهندسی بوده است. ازآنجایی‌که یکی از مشغولیت‌های علمی و صنعتی بنده در حوزه مدیریت مصرف آب و انرژی می‌باشد، باید صادقانه عرض کنم، اشتغال‌زایی حاصل‌شده در این دو حوزه به دلیل حمایت‌های ضعیف دولت و عدم استقبال مردم، زیاد نبوده اما به‌واسطه اهمیت بالای این دو مقوله در سیاست‌های کلان کشور، پتانسیل اشتغال‌زایی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد لذا امید می‌رود در آینده با حمایت‌های بیشتر دولت محترم اشتغال‌زایی بیشتری در این حوزه‌ها ایجاد گردد.

 دکتر عبدل زاده اذعان داشت: ایده‌های جدید غالبا با عمیق شدن به مسائل پیرامونمان که کم هم نیستند ایجاد می‌شوند و لازمه حرکت یک ایده به سمت تولید فناوری، وجود انگیزه و کسب دانش کافی در حوزه تخصصی آن ایده می‌باشد؛ و خاطرنشان کرد: در صورت احراز این دو شرط می‌توان با انجام مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی به پردازش هر چه بیشتر ایده پرداخت و آن را به سمت جاده تولید فناوری سوق داد.

وی درباره نقش تلاش فردی، امکانات و بودجه در این حوزه اظهار داشت: به‌طور حتم مجموع تلاش‌های فردی، امکانات (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) و تأمین مالی، لازمه موفقیت در تولید یک فناوری می‌باشد و شاید بتوان گفت سهم این سه عامل در تولید فناوری نزدیک به هم است.

دکتر مرتضی عبدل زاده فناور برتر سال ۱۴۰۰ در پایان گفت: « من فکر می‌کنم، نسل جوان ما در این برهه زمانی در شرایط نسبتاً دشواری به سرمی برد چون انگیزه تحصیل علم و دانش به‌شدت در آن‌ها پایین آمده است، لذا این بی‌انگیزگی می‌تواند در آینده چالش‌های زیادی برای آن‌ها و جامعه ایجاد کند. بنده به‌عنوان یک عضو کوچک از جامعه علمی، به این عزیزان توصیه می‌کنم، «تحصیل علم و دانش» را باهم دنبال کنند تا ماندگاری و سودمند بودن آن قوی‌تر گردد. لازم است، دانشگاه نیز در این مقوله بیشتر همراهی نماید و زیرساخت‌های آن را فزونی دهد تا نسل جوان ما با ابزارهای دانشی مجهزتری وارد جامعه و بازار کار شوند. یقیناً، اگر کیفی نگری در دانشگاه‌های ما جایگزین کمی نگری فعلی شود، انگیزه تحصیل علم و دانش و امیدواری در نسل جوان ما بیشتر خواهد شد.»

 

 


١٩:١٣ - يکشنبه ٢١ آذر ١٤٠٠    /    عدد : ٢٩٥٣    /    تعداد نمایش : ٤٧٩


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج